söndag 27 september 2015

Bokmässan 2015: Del 1

 Nu är det söndag och jag pustar ut. Mina axlar värker från att ha burit böcker och vattenflaskor, mina fötter från misstaget att ha på mig Converse den första dagen. Var det värt det? Skojar du, eller.

I år var första gången jag gick två dagar på bokmässan. Det var dags nu. Så både i fredags och igår, lördag, traskade jag runt bland montrar och scener och tänkte att ibland är livet ändå ganska bra. Och bokmässan i år var annorlunda på flera sätt än så. Någon gång i somras såg jag ett inlägg på Facebook. Det var Värsta Boken (de delar ut gratis böcker till ungdomar) som letade efter en eller flera unga människor som var intresserade av att intervjua Jessica Schiefauer under årets mässa. Med ett hjärta på högvarv och svettiga handflator studsade jag runt i huset den dagen och begav mig så snart jag kunde in till biblioteket i Uddevalla för att anmäla mitt intresse. Några veckor senare fick jag ett mejl där. Om jag ville kunde jag tillsammans med en annan tjej få uppdraget. Var jag fortfarande intresserad? Min resekumpan förstod inte vad det var jag försökte säga när alla orden trillade ur munnen på samma gång.


I förrgår satt jag och den andra tjejen, Natalie, och väntade bredvid scenen, med frågorna i block och en glitterpenna i bakfickan. Jag undrade om jag hade varit helt tokig som fått för mig att jag skulle göra något sådant, sitta på en scen tillsammans med mikrofoner, orimligt höga stolar och en Augustvinnare. Men så kom Jessica. Vi hälsade, småpratade en stund, fick våra böcker signerade. Traskade upp på scenen, ställde våra frågor och lyssnade på svaren. Rätt som det var var det över och vi hade en massa frågor kvar. Det värsta som hände var att jag sa liksom ett par gånger för mycket. Och vet ni vad? Det var nog det roligaste jag gjort på hur länge som helst.

Resten av dagen levde jag av adrenalinpåslaget. Fick en hög ex av Jessicas Pojkarna och köpte några noveller från Novellix. Och nu har jag skrivit alldeles för mycket. Jag får återkomma om vad som hände på lördagen.


Vet ni inte vad ni ska läsa? Rekommenderar varmt alla av Schiefauers böcker, men kanske framför allt Pojkarna. Har ni redan läst den så spring och köp hennes nya bok När hundarna kommer, för den är rätt fantastisk den också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar