tisdag 5 maj 2015

De tre musketörerna I av Alexandre Dumas d. ä.


En gammal bok (1844) och en äventyrsklassiker, så ni har säkert hört talas om den. Å andra sidan har jag inte sett alla Star Wars filmer (än) så jag kan väl ge er en summering:

Boken handlar om fyra fransmän i sina bästa dagar: d'Artagnan, den yngste av dem med en stark önskan om att bli musketör, och de tre (faktiska) musketörer han en (och samma) dag utmanar till duell för att sedan bli vän med: Athos, Porthos och Aramis. De tjänar den franska kungen och hans drottning. Kriget mot England är bara en tidsfråga och de kämpar för att hjälpa kungen mot den till synes ondskefulla kardinalen. D'Artagnan förälskar sig även i en (gift!) hovdam som står nära drottningen. Tillsammans råkar de ut för en hejd äventyr och framför allt slagsmål.

Så skulle jag väl summera denna första del om jag inte skulle tycka så himla mycket, Men det gör jag ju, onekligen. Det är en underhållande roman, även om jag nog själv skulle ha tyckt mer om den om jag varit lite yngre. Det händer mycket och våra kära fransmän slänger ur sig en hel del lustiga kommentarer här och där, även om jag nog inte förstår riktigt alla. Sedan känner jag igen mycket av handlingen från den senaste filmatiseringen (2011), som också den har lite farsliknande drag.

Men! Jag vet inte om jag skulle vilja kalla musketörerna hjältar, och jag skulle definitivt inte vilja dejta dem. Se bevis:

1. Framför allt d'Artagnan älskar att mucka gräl. Han kastar sig in i dueller hela tiden, bland annat för att någon skrattade åt hans skruttiga häst (?!). Han riskerar alltså inte bara livet lite hur som helst, utan han dödar folk utan att tänka två gånger. Trevligt.

2. Att kvinnorna de vill "ta" till älskarinnor är gifta verkar inte vara något problem, inte ens när de känner den äkta mannen ifråga. Aramis är även världens största hycklare som hävdar att han sitter och pluggar teologi när han egentligen får till det med Paris alla societetsdamer.

3. Deras pengar går åt till sprit, vapen och spelande. Skulderna staplas på hög. Stabilt.

4. Och, framför allt, stackars deras betjänter! De riskerar sina liv, får kulor i rumpen, får äta musketörernas rester om det finns några - annars blir de tillsagda att "sömn är mat" och får gå och ta sig en lur.


Lärdomar: Lite inte på en musketör när det kommer till pengar eller kärlek. Men de är mer än pålitliga räddare om du hamnar i trubbel!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar